Co to jest typografia?

Pojawienie się pisma na świecie uważa się za moment niezwykle przełomowy dla dziejów ludzkości. Pojawienie się pisma uznane zostało za symboliczny koniec prehistorii i rozpoczęło starożytność. Pismo pojawiło się w trzecim tysiącleciu przed naszą erą. Od tego momentu zdążyło bardzo wyewoluować.

Innym przełomowym wydarzeniem, które z kolei uznawane jest za symboliczny początek epoki renesansu, jest wynalezienie druku. Początkowo drukarnie były bardzo rzadkie, a drukowanie książek bardzo drogie i niewielu mogło sobie na to pozwolić. Z określeniem pierwszych drukarni wiąże się także pojęcie typografii. Ma ono jednak także inne znaczenia.

Określenie typografia używane jest również w stosunku do wypukłego druku, który nazywany jest również typograficznym. Najszerszym znaczeniem tego pojęcia jest kształtowanie i aranżacja języka w taki sposób, aby jego wizualny wymiar był jak najlepszy. W takim aspekcie pojęcie to rozumiane jest dzisiaj.

Typografia obecnie to dziedzina, która jest interdyscyplinarna i nie posiada ściśle określonej definicji. Zajmuje się ona doborem pisma, jego składem i użyciem oraz ustalaniem odpowiednich norm pisarskich. O typografii mówni się również w kontekście poligrafii w bardziej tradycyjnym znaczeniu, w kontekście zagadnień związanych z projektowaniem drukowanych liter i znaków (to jest czcionek i fontów), a także wzajemnymi relacjami pomiędzy tymi znakami.

Typografia zajmuje się również układem graficznym drukowanej strony, jak również stron www, a także estetyką szaty graficznej. Typografię zdefiniować można również jako obszar działalności, która związana jest z projektowaniem ułatwiającym czytanie i odbiór. Obecnie dziedzina ta ważna jest zwłaszcza ze względu na to, że jest ona istotnym narzędziem w komunikacji wizualnej.

Typografia to dziedzina, która znana jest ludzkości od dawna. Wraz z rozwojem drukarstwa i rozwojem przekazu, który trafia do czytelnika ewoluowała i przeniosła się również do innych obszarów. Obecnie jej funkcje ważne są nie tylko w tekstach drukowanych, ale także w tych umieszczanych w Internecie.